W przypadku wystąpienia problemów z dokonywaniem płatności przez leasingobiorcę czy też pożyczkobiorcę, uruchamiany jest proces dochodzenia należności. Powinien on prowadzić do spłaty zadłużenia, a w ostateczności do odbioru mienia będącego przedmiotem finasowania. Większość z naszych klientów dąży jednak do kontynuowania umowy leasingowej, a nie zakończenia jej kosztownym postępowaniem. Prewindykacja jest działaniem, które pozwala uniknąć rozwiązania umowy i w konsekwencji odbioru powierzonego mienia.
Czynności prowadzone w ramach prewindykacji są przede wszystkim działaniami proklienckimi. Mają one charakter informacyjny i w porównaniu z procedurą wznawiającą umowę, są dla leasingobiorcy o wiele mniej kosztowne. Usługa prewindykacji, która prowadzona jest w bezpośrednim kontakcie z podmiotem zadłużonym, daje w naszej ocenie największe szanse na polubowne przeprowadzenie procesu spłaty zadłużenia.
Stosowane modele prewindykacji
Prewindykacja najczęściej stosowna jest dla przedmiotów o znacznej wartości oraz dla umów na wczesnym etapie ich trwania. W takich sytuacjach, odbiór przedmiotu na początku realizacji harmonogramu spłat może nie pozwalać na rozliczenie wypowiedzianych umów z wartości uzyskanych ze sprzedaży odebranego mienia. Przekazanie sprawy do prewindykacji następuje jeszcze przed wypowiedzeniem umowy leasingobiorcy, a sprawy do interwencji terenowej przekazywane są na kilka tygodni przed datą wymagalności kolejnej raty, której nieuregulowanie skutkować będzie wypowiedzeniem umowy. W prewindykacji najczęściej spotykane są dwa modele działania. Celem pierwszego jest pojedyncza wizyta we wskazanym miejscu prowadzenia działalności, próba nawiązania kontaktu bezpośredniego z leasingobiorcą oraz przekazanie stanowiska leasingodawcy. Drugi model, poza wizytą terenową, zakłada monitorowanie wywiązywania się leasingobiorcy ze złożonych deklaracji poprzez kontakty telefoniczne i mailowe.
Przebieg procesu prewindykacji
Podstawą działań prewindykacyjnych jest wizyta terenowa. Jej zadaniem jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu i uświadomienie leasingobiorcy konsekwencji wynikających z braku terminowych płatności. Podczas spotkania, poruszane są kwestie konieczności zwrotu przedmiotu leasingu po wypowiedzeniu umowy oraz kosztów, które wiążą się z kolejnymi opóźnieniami w płatnościach. Przyjmuje się, że minimalny okres potrzebny na podjęcie skutecznych czynności terenowych to dwa tygodnie. Z każdej sprawy przygotowywany jest raport informacyjny, dokumentacja zdjęciowa i opis stanu technicznego przedmiotu leasingu. Skuteczność tego typu działań, uzależniona jest przede wszystkim od szybkiego i skutecznego dotarcia do leasingobiorcy. Niezbędne w tym celu jest dysponowanie zespołem terenowym doświadczonych windykatorów, którzy w ciągu kilku dni podejmą czynności pod wskazanym adresem. Skuzar, dzięki rozwiniętej siatce pracowników terenowych, jest w stanie zagwarantować wizytę w każdym miejscu w Polsce w ciągu 5 dni od daty przyjęcia zlecania prewindykacyjnego oraz zrealizowanie go przez doświadczony i dedykowany do tego zespół specjalistów.
Zalety procesu prewindykacji
Niezwykle ważnym i wartym pokreślenia jest fakt, że prewindykacja nie ma negatywnego wydźwięku dla klientów świadomych konsekwencji, jakie czekają ich po wypowiedzeniu umowy. Nasi pracownicy wcielają się w rolę doradcy, który ma przekonać zalegającego z płatnościami do terminowego regulowania rat leasingowych. Prewindykacja wpisuje się w model zarządzania ryzykiem, jako ważny etap pomiędzy monitoringiem płatności, prowadzonym zwykle za pomocą listów, maili i telefonów a twardą windykacją. Jest stanowczym ostrzeżeniem z zapowiedzią sankcji oraz ważnym i skutecznym narzędziem w relacjach z leasingobiorcami. Pozwala również na weryfikację faktycznego miejsca prowadzenia działalności, które nierzadko jest inne, niż oficjalnie podawane. Z uwagi na fakt, iż część podmiotów bierze przedmioty w leasing dla innych firm lub osób, pozyskujemy też wiedzę o rzeczywistym władającym przedmiotem finasowania, co ma znaczenie przy wczesnym wykrywaniu fraudów.
Prewindykacja: