Funkcjonując w warunkach wysokiej konkurencji rynkowej osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby zarządzające firmami coraz częściej szukają odpowiedzi na pytania:
Jak optymalnie:
Zabezpieczyć spółkę przed utratą płynności?
Zmniejszyć czas oczekiwania na realizację płatności?
Ocenić bieżącą sytuację finansową spółki oraz spółek zależnych?
Oszacować możliwy do osiągnięcia wynik finansowy?
Ocenić jakość świadczonych usług oraz ich marżowość?
Podnieść poziom sprzedaży podejmując trafniejsze decyzje?
Optymalizować wyniki w spółce?
Zwiększyć przychody i zredukować koszty w spółce?
Monitorować wydatki związane ze spółką, jej działalnością i rozwojem?
Wdrożyć system do zarządzania kosztami, przychodami lub inną informacją w spółce?
Często rozbudowane struktury w spółce powodują powszechnie znane zjawisko „zaniku” istotnych informacji, pomijanie lub dostarczanie z opóźnieniem danych mogących mieć wpływ na dalszy szybszy rozwój spółki. Odpowiednia informacja wygenerowana w odpowiednim czasie pozwala osobą decyzyjnym podejmować optymalne decyzje maksymalizując możliwe do uzyskania korzyści. Większość przedsiębiorstw chcąc osiągać najlepsze wyniki zastanawia się jak poprawić swoją wydajność w obszarze wykonywanej pracy oraz realizowanych procesów uzyskując tym samym oczekiwaną efektywność przychodową i kosztową. Z tego punktu widzenia znaczące jest nie tylko bieżące planowanie ale także wielowymiarowa analiza danych.
Odpowiednie zarządzanie w obszarze kosztów i przychodów stanowi ważny element w rozwoju każdego przedsiębiorstwa pozwalając chociażby niwelować zbędne wydatki przy jednoczesnym zwiększaniu rentowność i konkurencyjności biznesu. Planując budżety kosztowe (ilościowo i wartościowo) oraz śledząc zmiany skuteczniej identyfikujemy elementy lub czynniki wpływające na sytuacje w firmie. Wysoka konkurencyjność powoduje często konieczność podejmowania szybkich decyzji co ułatwiają odpowiednie analizy i informacje (raporty) pozwalające osobom decyzyjnym dokonywać właściwych wyborów.
Zawsze warto pytać:
Czy spółkę stać na więcej?
Czy podobnymi zasobami można wypracować lepsze wyniki finansowe?
Czy nie może być jeszcze lepiej w którymś z aspektów funkcjonowania spółki?
Czy obecne wyniki finansowe są w pełni satysfakcjonujące?
Co jeśli wskutek wdrożenia i funkcjonowania komórki controllingu wynik spółki wzrośnie o 10-20%?
Pamiętajmy iż wdrożenie controlingu (wraz z jego obsługą) to nie tylko wykrywanie zagrożeń i nadużyć ale przede wszystkim delegowanie zadań i odpowiedzialności za rozwój poprzez wyznaczanie celów kadrze zarządzającej.