Controlling


Funkcjonując w warunkach wysokiej konkurencji rynkowej osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby zarządzające firmami coraz częściej szukają odpowiedzi na pytania:

Jak optymalnie:

  • Zabezpieczyć spółkę przed utratą płynności?

  • Zmniejszyć czas oczekiwania na realizację płatności?

  • Ocenić bieżącą sytuację finansową spółki oraz spółek zależnych?

  • Oszacować możliwy do osiągnięcia wynik finansowy?

  • Ocenić jakość świadczonych usług oraz ich marżowość?

  • Podnieść poziom sprzedaży podejmując trafniejsze decyzje?

  • Optymalizować wyniki w spółce?

  • Zwiększyć przychody i zredukować koszty w spółce?

  • Monitorować wydatki związane ze spółką, jej działalnością i rozwojem?

  • Wdrożyć system do zarządzania kosztami, przychodami lub inną informacją w spółce?

Często rozbudowane struktury w spółce powodują powszechnie znane zjawisko „zaniku” istotnych informacji, pomijanie lub dostarczanie z opóźnieniem danych mogących mieć wpływ na dalszy szybszy rozwój spółki. Odpowiednia informacja wygenerowana w odpowiednim czasie pozwala osobą decyzyjnym podejmować optymalne decyzje maksymalizując możliwe do uzyskania korzyści. Większość przedsiębiorstw chcąc osiągać najlepsze wyniki zastanawia się jak poprawić swoją wydajność w obszarze wykonywanej pracy oraz realizowanych procesów uzyskując tym samym oczekiwaną efektywność przychodową i kosztową. Z tego punktu widzenia znaczące jest nie tylko bieżące planowanie ale także wielowymiarowa analiza danych.

Odpowiednie zarządzanie w obszarze kosztów i przychodów stanowi ważny element w rozwoju każdego przedsiębiorstwa pozwalając chociażby niwelować zbędne wydatki przy jednoczesnym zwiększaniu rentowność i konkurencyjności biznesu. Planując budżety kosztowe (ilościowo i wartościowo) oraz śledząc zmiany skuteczniej identyfikujemy elementy lub czynniki wpływające na sytuacje w firmie. Wysoka konkurencyjność powoduje często konieczność podejmowania szybkich decyzji co ułatwiają odpowiednie analizy i informacje (raporty) pozwalające osobom decyzyjnym dokonywać właściwych wyborów.

Zawsze warto pytać:

  • Czy spółkę stać na więcej?

  • Czy podobnymi zasobami można wypracować lepsze wyniki finansowe?

  • Czy nie może być jeszcze lepiej w którymś z aspektów funkcjonowania spółki?

  • Czy obecne wyniki finansowe są w pełni satysfakcjonujące?

  • Co jeśli wskutek wdrożenia i funkcjonowania komórki controllingu wynik spółki wzrośnie o 10-20%?

Pamiętajmy iż wdrożenie controlingu (wraz z jego obsługą) to nie tylko wykrywanie zagrożeń i nadużyć ale przede wszystkim delegowanie zadań i odpowiedzialności za rozwój poprzez wyznaczanie celów kadrze zarządzającej.